-->

2013. január 29., kedd

E-book kontra papír könyvek


E-book kontra papír könyvek

Jó magam a legtöbb tapasztalatom a könyvek terén van. Csak néhány éve tudok az E-book létezéséről és annak használatáról. Akkoriban nem tartottam annyira fontosnak az E-book létezését, miről is van szó pontosan, mi ennek a célja. Utána természetesen kezdtem érdeklődni felőle, mert már jó ideje azon vagyok, hogy egy kiadót keressek. Csak a legalapvetőbb információkat olvastam el róla és valamiért úgy vagyok vele, hogy mind az E-book, mind pedig a papír alapú könyvek ugyanazt a célt szolgálják: szórakoztatnak minket olvasókat.
A véleményem olvasó szemszögből az, hogy a kedvencem a papír alapú könyvek maradnak, mivel gyönyörű kidolgozásukkal már messziről észrevehetők és aki nagyon szeret olvasni, már a borítót látva azon van, hogy megvegye magának. Magával az E-bookkal nem igazán volt még szerencsém, de tudom, hogy egyrészt azért tervezték, hogy minél hamarabb megkaphassa az ember a kívánt olvasnivalót. Talán hamarabb is „kézhez kapja” az illető, mint magát a papír alapú könyvet. Ha jól értesültem, akkor az E-bookot azért is tervezték, hogy a természetet védjék ezzel is kompenzálva a fakitermeléseket. Elfogadható indoknak tartom.
A véleményem kezdő íróként az, hogy mindkét esetben használatosnak mutatkozik. Szerintem az igény a nyomtatott verziókra sosem fog elapadni, míg mások szívesebben lépnek az újítások mezejére. Én magam mindig is arról álmodoztam – mióta író szeretnék lenni –, hogy a könyvespolcokon látom viszont a saját regényeimet. Ott fogják színesíteni a polcokat és néhány vevő, aki úgy gondolja szeretné elolvasni az meg is veszi. Ugyanakkor tudva azt, hogy talán E-book forgalommal többek is elolvashatják az írásaim, így nem ellenkeznék egy percig sem, hogy így is megjelenjenek.
Mindkettőnek megvan az előnye is és a hátránya is. Az előnyök nyomtatott könyvek esetében az, hogy imádom az illatukat. Szerintem mások is így lehetnek vele, hogy szeretnek beleszagolni a könyvek lapjaiba. Nem tudom, nekem ez a mániám, amint veszek egy új könyvet. Ugyanakkor szeretem lapozni, megérinteni, látni ahogy egyre növekszik a lapszám. Szeretem azt is, hogy ott látom a polcaimon azokat a könyveket, amiket már kiolvastam és amiket csak leveszek onnan és újra elolvasom, ha ahhoz van kedvem. Imádom végigsimogatni a borítót, főleg a domború betűk tetszenek. Az E-booknál nem tudom még, hogy milyen lehet, de elképzelni azt tudom. Majdnem olyan, mintha igazi könyvet tartanék a kezemben. Ugyan egy-két alkalom volt csupán az, amikor egy weboldalon olvastam el egy-egy kedvenc regényem, – ami valamelyest hasonlít az E-bookra – és végtére is örültem neki, mert nem kellett elmennem a könyvtárba, hogy kivegyem, vagy elszaladnom egy üzletbe, ahol megvehetem.
Hátrányai a nyomtatott könyveknél a sok fakitermelés lehet. Persze tudom, hogy a fákat nemcsak arra használják fel, hogy könyveket gyártsanak. Abban nem vagyok biztos, de gondolom az újrahasznosítás itt is jelen van. Az E-booknál talán annyi, hogy a jól megszokott könyvek helyett egy helyes kis kütyüt tartok a kezemben, ami csak a látszatát kelti mindannak, amit egy papír alapú könyv adhat.
Az írónak és olvasónak is egyaránt azt tudom ajánlani, hogy érdemes mindkettővel ugyanúgy foglalkozni, kipróbálni. A nyomtatott könyv hagyományos, megszokott, ugyanakkor műfajtól függetlenül változatos, esztétikus, magával ragadó, színes és megunhatatlan. Az E-book pedig szorosan követi csak épp korszerűsített formában. És talán annyi, hogy egy nap szeretném, ha a papír alapú könyveimbe dedikálhatnék azoknak, akik megveszik azokat és persze szeretik is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése